måndag 10 mars 2014

Det är fortfarande svårt att skicka nyhetsbrev på lördagskvällar

Sent i lördags kväll gjorde jag ett utskick av Portabla Medias nyhetsbrev. Antalet mottagare är inte så stort, så jag gör inget anspråk på att resultatet har någon vetenskaplig bärighet. Min tes är i alla fall att e-post i mobilen förändrar gamla sanningar om när det är bäst att skicka nyhetsbrev. Kanske även ett jobbrelaterat nyhetsbrev kan nå fram på mottagarens fritid?

Så här resonerar jag:

  1. Du har mobilen bredvid dig.
  2. När energin i det du gör går ned söker du alternativ. TV-programmet du tittar på börjar bli tråkigt, till exempel.
  3. Nyhetsbrevet har inte så stor konkurrens - på lördagskvällen spelar ditt meddelande på en tom yta.

Fler studier behövs, inte minst på listor med fler mottagare. Men mitt experiment gav ett negativt resultat med både färre öppnade brev och lägre grad av klick på länkar i brevet.

Glädjande nog tog statistiken ett glädjeskutt nu på måndagsmorgonen. Portabla Medias nyhetsbrev hade inte helt drunknat i mottagarnas inkorgar. De gamla sanningarna kanske har hjälpt till här, eftersom ingen skickar nyhetsbrev på måndag morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar